Podyplomowe Studia Akademia Finansów Samorządu Terytorialnego
Podyplomowe Studia Akademia Finansów Samorządu Terytorialnego mają na celu omówienie problematyki gospodarowania finansami samorządowymi oraz ich podstaw prawnych i dostarczenie praktycznych narzędzi do ich rozwiązywania.
Rozwój kompetencji – podwyższenie kwalifikacji i uzupełnienie wiedzy w obszarze finansów samorządu terytorialnego
Aktualny program – corocznie konsultowany z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego
Renomowana kadra – wieloletni praktycy wraz z pracownikami naukowymi SGH tworzący kompetentne zespoły wykładowe
Dlaczego warto?
- Zrealizowane efekty kształcenia pozwalają lepiej poznać podstawy prawne i problematykę zarządzania finansami i dają podstawy do racjonalizacji gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
- Zajęcia obejmują aktualne zagadnienia w takich obszarach, jak podstawy prawne finansów samorządu terytorialnego, zarządzanie finansami samorządu terytorialnego, teoretyczne i praktyczne aspekty tworzenia budżetu i wieloletniej prognozy finansowej, przygotowanie i ocena efektywności projektów unijnych czy inne bieżące problemy finansów samorządowych.
- Na bazie wiedzy i umiejętności kadry złożonej z pracowników wyższych uczelni oraz praktyków samorządowych prowadzone są także zajęcia warsztatowe np. z wieloletniego planowania finansowego, oceny projektów czy tworzenia programów inwestycyjnych.
- Nasze studia są pozytywnie oceniane przez uczestników wszystkich trzech dotąd przeprowadzonych edycji.
Czy dla mnie?
Podyplomowe Studia Akademia Finansów Samorządu Terytorialnego będą odpowiednie dla osób, które chcą doskonalić swoja wiedzę i umiejętności w dziedzinie finansów samorządowych, w szczególności dla:
- osób zarządzających jednostkami samorządu terytorialnego (wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, osób zarządzających powiatami i województwami samorządowymi),
- skarbników i pracowników wydziałów i referatów finansowych zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego;
- radnych gmin, powiatów i sejmików, w szczególności przewodniczących organów stanowiących oraz członków komisji budżetowych, finansowych, inwestycyjnych czy społecznych,
- kadry kierowniczej i pracowników komórek finansowych firm świadczących usługi komunalne i społeczne,
- pracowników administracji rządowej współpracujących z JST i zajmujących się problematyką samorządową,
- pracowników innych instytucji i przedsiębiorstw współpracujących z jednostkami samorządu terytorialnego,
- wszystkich osób zainteresowanych sprawami lokalnymi, chcących poznać zasady i mechanizmy funkcjonowania i finansowania samorządów na szczeblu gminy, powiatu i województwa.
Program
blok i. PODSTAWY PRAWNE FINANSÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- Wykład Inauguracyjny – 1 godz.
- Finanse samorządu terytorialnego w systemie finansów publicznych – 3 godz.
- Podstawy techniki legislacyjnej – 4 godz.
- Prawo budżetowe samorządu terytorialnego – 8 godz.
- Stanowienie i stosowanie lokalnego prawa podatkowego w teorii i praktyce – 7 godz.
- Rachunkowości budżetowa. Sprawozdawczość budżetowa i finansowa – 15 godz.
- Prawo zamówień publicznych a gospodarka finansowa JST – 4 godz.
- Wybrane problemy pomocy publicznej – 4 godz.
- Nadzór nad finansami JST. Kontrola zarządcza i audyt – 4 godz.
- Dyscyplina finansów publicznych w praktyce – 4 godz.
- Prawne ograniczenia zadłużania się oraz postępowanie naprawcze w JST – 6 godz.
- Mienie komunalne i dochody z jego tytułu – 2 godz.
blok ii. ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁOWEJ
- Kierowanie ludźmi w zespole – 8 gdz.
- Zarządzanie czasem (time management) kierownika zespołu – 4 godz.
blok iii. BUDżET I WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA JST W PRAKTYCE
- Przygotowanie uchwalanie i realizacja budżetu w praktyce – 8 godz.
- Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego w praktyce – 4 godz.
- Budżet zadaniowy – 4 godz.
- Finansowanie i racjonalizacja wydatków bieżących – usługi publiczne – 4 godz.
- Finansowanie inwestycji samorządu terytorialnego – aspekt finansowy i rozwojowy – 6 godz.
blok iv. FINAnSOWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH
- Fundusze Unii Europejskiej jako źródło finansowania inwestycji samorządowych – 6 godz.
- Ocena efektywności i finansowanie projektu inwestycyjnego w praktyce – warsztaty – 12 godz.
- Przygotowanie wniosku aplikacyjnego – warsztaty – 4 godz.
- Rozliczanie projektów unijnych. Archiwizacji dokumentacji przetargowej i księgowej – 4 godz.
blok v. ZARZĄDZANIE FINANSAMI JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- Strategie finansowe jednostek samorządu terytorialnego – 6 godz.
- Analiza wskaźnikowa gospodarki budżetowej JST – 4 godz.
- Wieloletnie planowanie i prognozowanie budżetu – warsztaty – 10 godz.
- Wieloletni Plan Inwestycyjny – warsztaty – 10 godz.
- Ubezpieczenie jako metoda zarządzania ryzykiem działalności JST – 3 godz.
- Analiza finansowa przedsiębiorstwa komunalnego – 3 godz.
- Równowaga budżetowa. Zarządzanie długiem. Analiza ryzyka – 5 godz.
blok vi. WYBRANE BIEŻĄCE PROBLEMY FINANSÓW SAMORZĄDOWYCH
- Podatek VAT w działalności samorządu terytorialnego – 4 godz.
- Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z bankami i instytucjami finansowymi – 4 godz.
- Wykorzystanie alternatywnych źródeł finansowania w działalności samorządu terytorialnego – 4 godz.
- Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma finansowania inwestycji samorządu terytorialnego – 4 godz.
SEMINARIUM DYPLOMOWE
- Seminarium dyplomowe – 5 godz.
Razem: 188 godz.
Kierownik studiów
Współpracownik Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundacji Batorego, Szkoły Liderów Samorządowych. Praktyk samorządowy, doradca jednostek samorządu terytorialnego, autor i współautor wielu strategii rozwoju, wieloletnich planów inwestycyjnych i prognoz finansowych. Ekspert współpracujący z ministerstwami, jednostkami samorządu terytorialnego, Związkiem Miast Polskich.
Wykładowcy
Rekrutacja
Rekrutacja trwa.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:
- uczestnictwo w zajęciach
- przygotowanie pod opieką promotorów z grona wykładowców SGH pracy końcowej związanej merytorycznie z profilem studiów.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 5790 zł, Płatność możliwa jednorazowo wraz ze złożeniem dokumentów lub w dwóch ratach.
W przypadku płatności w ratach:
- pierwsza rata wynosi 3000 zł,
- druga rata wynosi 2790 zł.
Istnieje możliwość dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych PARP. Podyplomowe Studia Akademia Finansów Samorządu Terytorialnego zostały opublikowane w BUR PARP pod numerem 2024/09/09/15499/2300108.
W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć.
Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
dr Wiktor Bołkunow
tel.: +48 501 642 801
e-mail: wbolk@sgh.waw.pl
kierownik studiów
dr hab. Jacek Sierak, prof. SGH
tel.: +48 504 322 070
e-mail: jsiera@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
Sekretariat Katedry: tel.: +48 22 564 93 02
REKRUTACJA TRWA
- Studia hybrydowe
- Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu, w soboty i niedziele 8:00–16:00.
- Opłata za całość studiów: 5790 zł (możliwe raty).
dr hab. Jacek Sierak, prof. SGH
tel.: +48 504 322 070
e-mail: jsiera@sgh.waw.pl
dr Wiktor Bołkunow
tel.: +48 501 642 801
e-mail: wbolk@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe